Om hierover een redelijke zekerheid te bekomen dient uw organisatie een geheel van maatregelen en procedures (formele en informele) te voorzien.
Daartoe is een goede aansturing en een sterke opvolging nodig. Dat is wat men noemt goed bestuur.
Interne controle of organisatiebeheersing is dus een hulpmiddel om de doelstellingen van uw organisatie te realiseren, het is geen doel op zich.
Bij de uitbouw of optimalisatie van de interne controle neemt het bestuur best volgende principes voor ogen:
- interne controle maakt integraal deel uit van de bedrijfsvoering. Het is een dynamisch begrip dat mee evolueert met de manier waarop de bedrijfsuitvoering gebeurt.
- interne controle is een zaak van iedereen. Organisatiebeheersing is weliswaar de verantwoordelijkheid van het management, maar om te komen tot een goed werkend systeem moeten alle medewerkers er de nodige aandacht en zorg aan besteden.
- interne controle biedt redelijke maar geen absolute zekerheid.
- het bestuur dient steeds de afweging te maken tussen de kostprijs van een beheersmaatregel en de baten of de meerwaarde ervan.